Friday, December 21, 2007

Hva er dette for noe tøys?



Er det ingen som går i eventyrkroken lenger og leser eller skriver eller legger inn bilder? Er det noen som vil ha JULING? Hæ?? Hm... Merkelige greier.

Da får jeg fortelle om noe, jeg da, for alle dere andre har svelgt noe som gjør at dere blir så stille, enda det er jeg som pleier å være det? Eg begribe det ikkje! Vel, jeg har egentlig ikke tenkt å fortelle så mye, men vise noen bilder fra Bergen.
Det første er fra et sted dere skulle kjenne igjen, hm? Stadsporten? Dere kan se det er lenge sidenfor det er ikke en eneste bil der, men tre søte barn som går i gammeldagse klær og det er trikkeskinner i gatene og det er ingen asfalt men brostein i gaten. Lenge før det - for 400 år siden nesten, måtte alle som kom til Bergen sørfra, f eks fra Haukeland betaler toll eller en form for bompenger når de skulle gjennom Stadsporten for å selge en geit eller noe annet.

I dette bildet kan dere se Stadsporten helt nede i enden av veien. Den som laget dette bildet sto helt oppe i toppen av Kalfarveien. Husene som vi ser mener jeg står der fremdeles, men i dag vokser der store trær som skygger for både sol og lys og gjør at det ser trangt og skummelt ut istedenfor! Det er lenge siden dette også. Det går en jente på fortauet som har et slags forkle utenpå kjolen sin. Det var for at det ikke skulle komme flekker på kjolen. Gaten har verken brostein eller asfalt, men sand og grus! Og det er hest og vogn som kjører i veien og han tillater seg til og med¨å kjøre midt i veien. Han kunne jo det. Der er jo ingen trafikk. Det er det ingen som kan gjøre i dag. Tror ikke det hadde vært så lurt å dra med hest og vogn der i dag, nei.


Men dette kjenner der vel igjen, iallefall Maryam for her har Maryam vært med mamma og Maimona!
Det er dronningen sitt slott i Bergen. Ja, kongen sitt og prinsene og prinsessene sitt også sikkert. De kaller det for Gamlehaugen. Når jeg var liten likte jeg ikke at det het Gamlehaugen for da hørtes det gammelt og fælt ut. Her er nesten alt sånn som det var før. Kanskje har de forandret litt utenfor, men inne i huset er det sånn som det alltid har vært. Om sommeren tror jeg at det går an å få komme inn og se også...
Skal vi gjør edet en gang?
Men nå må jeg gå og gjøre sånne ting vi gjør før jul.... pusse sølvtøy, ugh! (Og hadde jeg bodd i det slottet, måtte jeg ha pusset sølvtøy lenge, veldig lenge, sikkert i en hel uke!)

2 comments:

Nomaden said...

Nudelig bilde! Ayat leste all teksten høyt og sa at du skrev "ikke" feil, he he :)

Alle vil gjerne se flere gamle bilder!

Murmel said...

Det var kjekt at dere ville se flere gamle bilder, men nå har du fått alle selv, så nå kan du holde forestilling :-) Skrev ikke feil, nei ! Hø hø!